עם העלייה המתמדת במספר תאונות הדרכים, מספר הפצועים והרוגים שר התחבורה החליט לנקוט בצעדים לאכיפת החוק שיגרמו לציבור הנהגים בישראל לנקוט במשנה זהירות ובמחשבה תחילה בעת שהם עולים העל הכביש ואוחזים בהגה.
תאונות הדרכים
עבירות תנועה בישראל לא נמצאות במגמת ירידה ולצערנו בכל יום רואים וקוראים בחדשות על תאונה נוספת שאירעה ועל פגיעה והרג של נהגים והולכי הרג. נראה שאין מנוס מיצירת התרעה גדולה יותר לנהגים, מאחר והם לרוב אלו הגורמים לתאונות. גם במדינות אחרות יש תאונות, אך המספר של התאונות בישראל גבוה יחסית למדינות אחרות, יתכן שהסיבה לכך היא התשתית, הכבישים הצרים, הרכבים המתקדמים מדי ביחס למצב הכבישים ועוד ועוד. על כל פנים נראה שאין די מלחמה בנושא ועל כן החליט שר התחבורה לנקוט בי קשה יותר אל מול עברייני התנועה.
הדרכים למלחמה בתאונות הדרכים ובעבירות התנועה
אם כן מהי הדרך למלחמה? ראשית קיימת שיטת הנקודות שבה אם נעשתה עבירה הנהג יקבל נקודות בהתאם לסוג העבירה שבוצעה כך שאם הנהג קיבל דוח לא יקבל נקודות כלל, אך אם נמצא אשם בעבירת נהיגה בשכרות הוא יקבל נקודות וגם עונש נוסף כגון קנס, החרמת הרכב ואפילו הסתכנות במאסר. בדרך זו יש ניסיון לגרום לנהג למחשבה תחילה בטרם יעשה עבירת תנועה שעלולה לעלות בחיי אדם. נהג שנסע במהירות מופרזת גם כן יזכה לקבל קנס ואפילו שלילה במקרים מסוימים, תלוי במהירות המופרזת שבו נסע. אם נסכם עד כה מבחינת ענישה קיימת שיטת הנקודות, הקנס הכספי, ואפילו מאסר – כל אחד מהם משתנה בהתאם לחומרת העבירה.
מלחמה בתאונות – הצבת שוטרים ומצלמות
יש ניסיון לדאוג לאכיפה מוגברת של שוטרים ולהציבם בנקודות אסטרטגיות בסופי שבוע או בימי חג ליד צמתים גדולים ובאזורי בילוי מרכזיים, בהם צעירים רבים יוצאים למועדונים, פאבים וכדומה. כך השוטרים יוזמים בדיקה אקראית או בדיקה מקיפה לרכבים שבמקום וכתוצאה מוצאים נהגים שיכורים ואפילו כאלה שנוסעים בלי רישיון לרכב, בלי ביטוח או בלי חגורה. המטרה היא לגרום לנהגים לחשוב פעמיים כאשר הם נכנסים לרכב לא לקחת סיכון ובכך לא לסכן אחרים. כמו כן הוצבו מצלמות רבות בצמתים ויש תכנון להציב מצלמות רבות בכדי לתעד את העבירה, דאגה נוספת היא לחקיקה שתגבה את אמינות המצלמות, כך שאם יגיע מקרה לבית המשפט לא תהיה שאלה לגבי אמינות המלצה וכך לא יברח נהג עבריין מציפורני החוק. דרך נוספת שהיא די פשוטה היא הצבת מעין קרטונים במקומות לא בולטים ויחסית מוסתרים שנראים ממרחק כמו שוטר או ניידת, הדבר גורם לנהגים שרואים את הדמות להאטה, אך זה פחות יעיל מאחר וברגע שהנהג רואה שמדובר בדמות פיקטיבית הוא חוזר למעשיו.